Kompislek och stundande medeltid

Vi har haft det lugnt på hemmaplan sedan sist jag skrev här, inte lånat bil ett endaste dugg och mest bara strosat bland blåbär i skogen och varit med i förebredelserna här i staden inför årets evenmang, Medeltidsdagarna! För några timmar sen var invigningen och nu kommer staden vara full av medeltid helgen ut :) Tycker det är så mysigt att bara efter ett par minuters promenadlunk hemifrån vara helt insvept i en annan tid och med händelserna såpass nära hemmet så blir det inte heller ett projekt utan man kan gå och komma som man vill, när man vill! Varje år blir det fler och fler människor, både från stan och långväga, som klär sig i medeltida stuk och bidrar till stämningen och det är verkligen en upplevelse! Gycklare, gatuspel, medeltidsrodd, riddarspel, medeltida marknad och mat är bara några av sakerna som myllrar :) Mitt i allt så råder det ändå ett så totalt lugn, inte alls som kring vanliga marknader, utan folk tar sig tid, slår sig ner i gräset och njuter av dofter och intryck. Detta märks inte minst på de hundar som får följa med matte eller husse ut bland folket, de blir smittade av lugnet och lunket och utstrålar total harmoni. Ska försöka få exempel på detta på bild, kanske visa er medeltidsdagarna ur ett hundperspektiv :) Själv ska jag medverka vid ett par tillfällen inför publik och nu äntligen börjar jag få fason på de medeltida klänningarna jag ska bära, efter ett antal stick från nålar och tjocka tyger som inte varit sammarbetsvilliga. Nu, är även jag redo.
Greyhoundnotis: En av riddarna i tornerspelet är Erika, matte till goa greyhounden Peanut, och Peanut har alltid ett matchade halsband/täcke med mattes riddarekipage - det är en härlig syn och en rolig detalj! :D
Tiras skoj den här lugna perioden har varit ett par lekdejter med salukin Frode hemma hos Frodes husses familj, i deras fina stora trädgård. Blir man hämtad med bil och dessutom bjuden på grill så är inte beslutet svårtaget, utan snarare mycket välkommet för två stycken strandsatta som Tira och mig :) Frode som i början var så harig att Tira knappt fick titta på honom utan att han bara sprang och sprang undan, har nu börjat bli en riktig cooling och det sker framsteg varje gång! Numera går de runt tillsammans, nosar och leker med närkontakt och enda gången Frode ryggar tillbaka är när Tira säger ifrån när han blir för hanhundsnärgången hihi. Precis som det ju ska vara :) Det har varit supertrevligt varje gång och vi hoppas på repriser!

Kommentarer
Postat av: Linn

Åh! Medeltidsdagar! Vad roligt! Jag vill se bilder sen!!

2009-08-09 @ 11:27:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0