19 april 09 - Bangalning!

Idag parade vi ihop lånet av bil med ett besök på Örebrobanan igen! Husse jobbade vanlig söndag till strax efter två och vi var sent iväg hemmifrån till träningen som började kl 15. Alla hundar som skulle springa efter den riktiga haren var redan färdiga när vi kom och släpharen hade precis plockats fram, vilket flyt! Tira var H Y P E R, slängde sig i kopplet vid blotta åsynen av något fyrbent..(eller tvåbent främmande) och hade en superbusig dag med massa spritt i benen. Vi fick komma in på banan rätt kvickt och Tira visste precis var hon skulle lägga energin! Tussen idag var ingen papperstuss utan en lyxigt hårig..kanske äkta? pälstuss! Och det var som om inget annat existerade. Hon sprang som skjuten ur en kanon! Och att sedan försöka lossa tussen från henne borta vid föraren var..inte givet haha. Hon låste käftarna om SIN tuss, och hallå du den här har jag jagat ikapp så den släpper jag inte, typ Kan man ha munkorg på en unghund? Det var så roligt att se henne, för även efter att hon sprungit och när andra hundar sprang - så följde hon rörelsen från tussen på banan..och inte den efterjagande hunden. HENNES tuss ju! Helt klart!
Söta duktiga Tira, du får matte att rysa borta vid starten, du är BÄST!


På söndag ska vi åka till Åkers Kanal för att gå på en av deras unghundsträningar som de kommer hålla under våren, vi snackade idag med en kille från Eskilstuna som är medlem där och som också ska dit med sina hundar - så vi kommer nog samköra  Då är vi på plats redan under förmiddagen när de vuxna hundarna tränar och sedan får Tira sprätta sitt på eftermiddagen. Blir nog superkul! Micke (från Eskilstuna) talade så gott om Åkers som en stor, seriös och bra bana och jag blev om möjligt ännu mer pepp på att uppleva den! Jag har ju alltid så många frågor kring kappen, frågor som jag aldrig kommer mig för att fråga folk vid banan när det är så mycket som händer visuellt och så många hundar och människor att premiärträffa Vad är det för skillnad på Trial- Stöd och vanliga Träningslopp tex? Var i ett lopp tar man splittiden? När krävs munkorg - och är det något som Tira skulle växa ur om vi köpte en nu? Vad är en tävlingsbok och när ska vi börja med den?
Jag vet att jag kan ta det lugnt med det mesta och att det inte är aktuellt än på ett tag, men jag är ändå nyfiken och vill kunna tolka resultat och listor jag läser här och var! Nåja, kanske en heldag på Åkers kan få rätsida på saker Kanske vi ses där! Håll utkik efter lillpiraten och en halvvimsig blondin i andra änden av snöret hihi.
Hej från oss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0