Chokladgreyhounds

Här har inte så stora saker utöver det vanliga hänt, vi repar teater nästan all vaken, ledig tid, Tira är inne i en fällningsperiod av grövsta mått och har börjat att endast äta sin mat om den har en skvätt vatten på sig ;)
Häromnatten fastnade jag som mången gång förr på Greyhound-data, jag kollade tillbaka i tiden i forumen där och började läsa en tråd som visade sig handla om färger hos greyhounds och deras ärftlighet. Väldigt intressant! Visste ni tex (ja många av er visste säkert redan men ändå haha) att två blåa hundar aldrig producerar en svart valp? Det gör nte heller två fawnfärgade, eller två brindlade hundar som paras. Två svarta hundar som paras kan få samtliga färger hos avkomman men bör inte få både brindlade och fawnfärgade valpar i samma kull :) Överhuvudtaget gäller regeln att om BÅDE fawnfärgade och brindlade valpar skall kunna finnas i en kull så måste en av föräldrarna vara brindle. Vilken grej! Tråden tog sedan en vändning, eller..djupdykning, och kom att inrikta sig på något som fascinerat mig allt sedan jag hittade en sådan hund på greyhound-data för ett tag sedan. Nämligen färgen DUN. En färg åt det brunbeiga hållet som kan ha nyanser från mörkaste chokladfärg till ljusaste kola. Även brindlat. Gemensamt för dun-hundar är att de har leverfärgad nos och eventuellt leverfärgade ögonkanter. Jag kan inte återge allt som sades i den flera sidor långa diskussionen men jag fick bla bekräftat att dun är en extremt ovanlig färg som bara dyker upp i 1 av 1500-2000 valpkullar :o Jag fick också veta att dun egentligen är en variant av svart färg otroligt nog, och att en eventuell parning mellan två dunfärgade greyhounds skulle resultera i enbart dunfärgade valpar (med eller utan iblandning av vitt - som inte räknas som en färg). Ingen sådan parning har ägt rum. Ännu :)
Här kommer lite bilder på dunfärgade greyhounds - både kappisar och en och annan showgrey!
     
     
   
Är de inte nästan magiska i sin uppsyn? Min fascination fortsätter :)
Den sista greyhounden bland bilderna, är förresten en showgrey som mycket passande heter Anthon Bergs Finest hihi!
Ha det fint!

Kommentarer
Postat av: Sabina

Hej Sanna

Vad kul att du skrev om just detta ämne. Det ska jag genast läsa vidare om.

Idag vid lunchen diskuterade vi just färger/genetik på Greyhounds och hur de uppkommer

Jag är ju helt insnöad på fawn-färgade hundar, och det är jättespännande att lära sig mer om färger och dess ärftlighet

/Sabina

Postat av: Sabina

Vad kul att du skrev om just detta ämne. Jag ska genast kolla upp mer på GD.

Idag vid lunchen diskuterade vi just färger/genetik på Greyhounds.

Jag är ju helt insnöad på fawn-färgade hundar, och det är jättespännande att läsa mer om färger och dess ärftlighet

/Sabina


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0