Spökskräckornas Mecka

Om ni inte gillar insekter så vidare värst så kanske ni inte ska klicka upp vissa av bilderna nedan.
Men jag, jag är lämnad hopplöst förälskad. Idag var vi som sagt till Therese och hennes långbeningar i Sthlm och där finns numera förutom Pååpy och Dimma även 3 st, ännu icke-namngivna, spökskräckor. Idag var första gången vi fick träffa dessa djur och de var helt magnifika! Så otroligt charmiga med sina helledade små alienhuvuden(!), sina kameleontögon, sina nyfiket sträckande små ben och sitt maniska vaggande <3 Nu som bäbisar är de kring 2-3 cm långa med svansen upprullad, men som stora (om 5 månader ungefär) blir de omkring 10 cm till, dvs STORA :D I den storleken kunde de nypas lite med sina bakben så det kändes berättade Therese och jag önskade genast att de kunde få förbli små >< 2 honor och 1 hane är det, hanen kommer dessutom få vingar att förflytta sin 15 cm kropp med :o De äter rosblad, ekblad, hallonblad och svartvinbärsblad. Endast. Så man får trixa med infrysta löv under vinterhalvåret. Jag hade med mig en bunt svartvinbärslöv till gänget redan i lördags eftersom vi har sådana buskar i mängd precis utanför balkongen. Lika väl att hålla sig väl med dessa filurer kan jag tro ;) Så himla fascinerande.
     
För att visa er hur stora de kommer bli...(bild googlad och lånad)





   
Helt nöjd med Sthlmsvisiten, hemma hos Therese med chokladgotte till kaffet, spökskräckor, vinthundar, babbel och zombies..vad mer kan man önska! Natti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0