Svenskt Avelslopp 2011?

Jag glömde berätta. Igår damp det ner en tävlingsinbjudan i brevinkastet, vår allra första, och den gällde Svenskt Avelslopp 2011. En tävling som äger rum om hela 2 år alltså. Det speciella med det här loppet är just att det bara är för treåringar och att hunden måste vara anmäld redan av uppfödaren från att den var valp. Tira är alltså anmäld av sin uppfödare Crimdon. Nu ska del 2 i anmälan ske, 250 kr ska betalas in denna månaden och sedan blir sista delen i anmälan aktuell först några månader innan start.
Jag är kluven.
Jag förstår att en stor del av tjusningen med loppet är spänningen att anmäla sin hund innan man fått ett hum om hur det går för den ute på banan. Det är ju lika mycket ovisshet för alla! Men jag kan ändå inte motivera mig riktigt till att betala pengar redan nu, när så mycket kan hinna hända under två års tid - både med Tira och oss. Tira kanske skadar sig och blir pensionär? Hon kanske inte springer rent alls med andra hundar? Och både Torbjörn och jag är ju helt nya i kappvärlden, vi har aldrig tävlat någon hund förut, och däri ligger ju också mycket osäkerhet - kommer vi hålla på med detta om 2 år? Man vill gärna svara ja, för så är ju känslan, men vad som helst kan hända!



Hur skulle ni råda mig att göra? Ni som har haft hundar som varit aktuella för loppet - hur resonerade ni? Kom ni till start sen, ni som anmält? Jag har svårt att just nu se det som "bara 250" kr som inte spelar någon roll om man får något för eller inte.

/tacksam beslutsfattare

Kommentarer
Postat av: Anonym

You dont need to enter if you dont want to, most breeders enter the litters and pey the first fee, but there is nothing that says you have to continue.

When we breed a litter we get forms sent to us from GHK we simple send themn in so that if you wnat to race in the Avels loppet you can, if we did not pay the first fee and then you wanted to race you would not be allowed.

Obviously it is a chance, but nearly all the people who buy the pups from breeders want them entered for the Avels loppet prize money can be as high as 25000:- depending on how many dogs actually enter, it used to be the same with the Breeders Oaks but for some reason they stopped sending out entery forms.

Avels loppet is one of the biggest Swedish Classics.

But i understand what you meen.

2009-09-23 @ 09:54:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0