Viggo söker nytt hem!

Jag hjälper Jonas omplacera sin toppenpojk Viggo, en whippet som blir 1 år nu i juni och som fått den allra bästa av starter här i livet som husses allt :)

Jag citerar:

"Jag får inte vardagen att gå ihop längre, varken tidsmässigt eller ekonomiskt så nu måste jag tyvärr försöka att omplacera min lilla whippetkille Viggo.

Han fyller ett år i början av juni och är en fysiskt sund och mentalt stabil hund. Fortfarande en hel del valp kvar i honom så han är sprallig och lekfull. Det finns inga aggressioner, vakt eller liknande i honom utan han är en mycket snäll och tillmötesgående hund. Han fungerar utmärkt med andra hundar och har inga problem med barn.

Han har ställts ut två gånger i valpklass på officiella utställningar och fått HP båda gångerna. Vi har även testat att släppa honom efter trasa (whippet race) ett par gånger och han jagade direkt. Jag har gått valpkurs med honom så han har grunderna men är inte drillad på något sätt. Dock mycket lättlärd så är du intresserad kan han högst troligen lära sig det mesta.

Han har som dom flesta vinthundar en stor jaktlust och sticker efter det mesta om han får chansen så det är svårt att ha honom lös på många ställen. Men samtidigt har han ett stort behov av att få springa så möjlighet att kunna släppa honom under kontrollerade former så han kan springa av sig är ett måste för hans välbefinnande.

Katter har det fungerat bra med inne hos vänner. Några har fräst på honom när han nosat nyfiket och då har han ryggat undan. Andra har han nästan lekt med. Och sedan har det varit en del katter som helt enkelt sprungit och gömt sig medan han varit på besök och då har han struntat helt i dom. Däremot ligger katter utomhus ganska dåligt till om han är lös och dom börjar springa (dvs triggar hans jaktinstinkter). Så, jag tror det är som det står i många beskrivningar att "familjens katt är säker men grannens katt ska man INTE lita på att den får vara ifred".

Han går utmärkt att lämna ensam både hemma och i tex bilen, inga problem alls. Jag lämnar honom lös i lägenheten och det har inte hänt någon olycka ännu (skor å allt står framme). De gånger han har bitit sönder saker har jag faktiskt varit hemma med undantag för ett julkort. Dessutom var han mycket yngre, det har inte hänt på ett halvår nu.

Hans stora (men enligt mig enda) problem är "titta på". Han kan bli helt omöjlig om han tex är bunden och jag håller på med saker i närheten och han inte får vara med. Ser han eller hör mig men inte får vara med kan han gny. Ordentligt.

Aktiviteter du kan ägna dig åt med en whippet är främst Whippet Race, Utställning, Lure Coursing och rundbana men saker som agility, viltspår mm fungerar även utmärkt. Det är nog ingen hund för dig som vill tävla på elitnivå i lydnad och liknande dock

Att jag vill att han ska få ett bra hem är ju självklart. Viktigast är att han inte ska behöva vara ensam på dagarna så du måste ha möjlighet att ta hand om honom själv eller ha ekonomin att anlita någon som hjälper dig. Och han MÅSTE få springa.

Viggo kommer från en meriterad kennel, är renrasig, registrerad i SKK, chip-märkt, vaccinerad osv."








Viggo i sina vita långstrumpor, vilken hjärtekrossare ellerhur! Så himla fiiin! Vi ska se om vi inte kan få till en träff med denna lilla herre, så vi kan ge vår personliga uppfattning sedan, men han utstrålar något alldeles extra redan nu :) Jag identifierar mig mycket med husse och när man ser livet som Viggo haft hittills så påminner det i stort om det vi haft med Tira. Är så ledsen för Jonas skull..

Här är Viggos sida hos sin uppfödare Pompecas, LÄNK

Här är Viggos blogg, LÄNK
..eller om man hellre går direkt på bilderna så kan man gå till Viggos bilddagbok, LÄNK
eller kika på honom i filmklipp på Youtube, LÄNK

Läget börjar bli lite akut, men ännu har inte Viggo blivit lidande på något sätt. Är ni intresserade eller vill veta mer så skriv till mig eller direkt till husse Jonas via någon av sidorna ovan!


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Vad vacker han är!! Du är ju whippesugen och när Tira löper kanske ex husse kan ha honom;) 5-6/6 Vänersborg är den utställningen i år NÄKK håller i den och grupp 10 går på söndagen. En av Sveriges finaste utställningsplatser, Restad gård.

2010-05-18 @ 06:24:09
URL: http://vinthundsliv.blogg.se/
Postat av: Elin & Ville

Åh, fina Viggo ja. Han skulle jag gärna ta som lillebror till Ville.



Han är så fin.

2010-05-18 @ 22:57:33
URL: http://lillstrumpleo.bilddagboken.se
Postat av: Mimmi

Hur har det gått?

2010-06-11 @ 17:11:00
URL: http://mimmiastrom.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0